Tuesday, July 24, 2012

Miss you Granny :(

Genap 5 bulan abg wan pergi, 2 hari lepas tu nenek pula meninggal.. Tk tau ape sbb tibe tibe nenek kne muntah berak. Hmm sian nenek, lepas 5 bulan die tanggung derita tanpa abg wan die pon pergi tinggalkan kitorg. Tk tau la cmne raya taun ni.. Even aku bkn antara cucu kesayangan die cm abg wan, tp aku rase gak kehilangan die. Rindu sgt, now da sebulan die pergi.. Tp rase sayu tu masih ade lg. Salu tu kalo pegi ruma mak (makcik) mesti ade nampak die tgh duduk kt 'kerusi malas' die tu. Tp skrg kalo pegi, hmmm :(

Makin bertambah sedih la raye ni, haihh.. tk ade semangat betol la Taun ni first puase nan raye tanpa dorg. Keluarga aku pon  masih tk dpt nk terima lg. Biasanya kalo teringat kt dorg aku sedekah bacaan yassin dan ziarah kubur dorg. Kalo bole setiap pahale yg aku buat biar la aku sedekah semuanya kt dorg.

Cite skit time keadaan nenek nk meninggal tu.. (ayah cite)
5 hari sebelum die nk meninggal..
18 Jun 2012, Isnin
Pagi tu ayah tgk kt tb ade rancangan abg wan, pastu ayah cm da sedih je.. Lg pon mase tu ayah tinggal kt ruma sorg, yela kan mak da keje kt KL. Pastu ptg tu ade pasar tani kt nan kawasan ruma ni. Ayah pegi singgah nk pi beli kueh untuk minum ptg nan nenek kt ruma mak (makcik). Mase nk beli kueh tu tibe kua lagu abg wan kt radio kedai tu.. Ayah pon tegor la nan tuan kedai tu,

ayah : Penyanyi ni da meninggalkan?
tuan kedai : A'ah, die kebumi dkt sini (bukit palembang, nyalas)
ayah : Tau, sy ayah die laa
tuan kedai : Ehh, yeke? Sorry pakcik, sy tk tau..
ayah : Tkpee.

Then lepas beli kueh tu ayah tros pegi ruma mak (makcik). Mase otw nk pegi ruma makcik tu mesti lalu kt kubur tmpt arwah abg dikebumikan. Tibe hati ayah sayu sgt dan tros menanges. Ayah tk bole nk thn sebak. Sampai je kt rumah makcik tu, nenek perasan ayah kesat air mate mase tron moto. Ayah masuk ruma je tros pegi kt nenek dan cerita hal sebenar ape yg jd dari pagi tu sampai la ptg tu.. Tutuh laa menanges due beranak dkt situ. Lepas abes dorg jejak kasih, nenek ade ckp nan ayah die teringin nk mkn gulai telur itik ltk belimbing. Die soh ayah cari hari esok nye tu

19 Jun 2012, Selasa
Ayah cari telur itik nan belimbing dan suruh makcik masak untuk nenek pada hari esoknye tu.

20 Jun 2012, Rabu
Nenek dpt la merasa makan makanan favourite die tu.. Tp malam nye tu tibe tibe.. senjanya tu pakcik dtg ke ruma pggil ayah dan bg tau yg nenek muntah berak.. Tk tau knp tibe tibe jd cm tu. Begegas ayah pegi tgk nenek. Tp lepas tu keadaan jd stabil, nenek pesan kt ayah soh tido nan die mlm tu. Ayah menurut je perintah nenek. Lepas ayah blik ruma amek ape ape brg yg patot, die pg tido nan mak die..
Tp da tgk malam tu keadaan jd semakin trok nenek jd sesak nafas dan meracau racau ckp 'Wan, kau amek la nenek ni.. Nenek da tk thn sakit ni, kau amek la nenek ni wannnn...', then ayah cube tenang kan nenek dan bwk pegi spital Jasin. Tp keadaan jadi semakin kritikal die soh bwk nenek pegi spital Melaka.

21 Jun 2012
Nenek masuk spital Melaka, anak anak die sume balik nk tgk nenek. Tp mase tu nenek tk sedar ape, sbb nenek da kne dok kt icu (zon merah). Nk mintak maaf pon da tk sempat, hmm sume anak cucu nenek dpt hadap nenek mase die maseh bernyawa even nenek koma.

22 Jun 2012
Pukul 2 pg nenek menghemboskan nafas terakhinye.. Sesape pon tk sedar, dpt tau nurse yg bg tau :(

Hmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm... nenek adk mintak maaf sgt

Mase jenazah bwk balik skejap je aku dpt tatap muke nenek dan dpt cium die wat kali terakhir, aku cm tk caye mase tgk jenazah dpn mate aku tu ialah nenek aku. Haih time tu tuhan je yg tau keadaan aku cmne.

Cumee tu je aku bole citee..